نشریه الکترونیک

با سلام به شما دوستان و علاقه مندان مرکز تحقیقات و مطالعات علوم باطنی

شما می توانید به آدرس ذیل مراجعه نماید و نشریه الکترونیک مرکز را از آدرس فورشیر دریافت نماید.
باتشکر مرکز تحقیقات و مطالعات علوم باطنی

...http://www.4shared.com/document/d7vc-xy4/E_zin-_aban89_2.html
مراقبه
ذهن ژرفترين اثر را بر بدن بر جای می نهد
‌‌گاه مراقبه را مترادف با آرام سازی می خوانند. هر چند هر دو حالت ممكن است باعث كاهش فشار خون و افزايش حس آرامش در فرد شود اما مديتيشن يا مراقبه در اساس از آرام سازی و شل كردن عضلات متفاوت است. آرام سازی يا تن آرامی را به صورت يك كاهش عمومی در سطح بيداری فيزيولوژيك تعريف می ك...نند. در اين حالت تعداد ضربان قلب و تنفس كم، فشار خون پايين و فعاليت مغز تحت رهبری امواج آلفاست. اين نوع امواج مغزی با فركانس معادل 8 تا 11 موج در ثانيه مشخص شده و نوعی هشياری خاموش را نشان می دهند. در اين حال عضلات لخت، دست و پاها گرم و ميزان تنش بسيار پايين است. اما مديتيشن يك حالت آرامش همراه با هشياری است. امروزه در دنيا تكنيكها و روشهای گوناگونی از مديتيشن مانند روشهای تمركزی، تفكری، تجسمی و مديتيشنهای مانترايی وجود دارند. سيستمهای درمانی ديگری (مانند هيپنوتيزم درمانی) نيز به كار می روند كه بر پايه توانايیهای ذهنی استوار هستند، كه در اين مجال به مواردی كه ذكر شده ، اكتفا می كنيم.
‌‌به طور خلاصه می توان گفت كه با كمی بررسی و تفحص درمی يابيم نيرو يا قدرت ذهن انسان از آنچه پنداشته می شود عظيمتر است و انسان امروز تنها از بخش كوچكی از ظرفيت آن بهره می جويد.
‌‌شايد در روزگاری نه چندان دور حيطة پهناور و بيكران جهان ذهن برای علم پزشكی و ديگر علوم بيش از پيش مكشوف گردد.
ادامه ...
بازخورد زيستی
قدرت ذهن می تواند منشأ پديده های غيرقابل توضيح باشد.
‌‌بازخورد زيستی يكی ديگر از روشهای درمانی است كه در آن برای كنترل بدن از ذهن استفاده می شود. اين روش به بازخورد اطلاعات دربارة فرآيندهای بيولوژيك بدن اطلاق می گردد و بر اين ايده استوار است: افرادی كه به آنها اطلاعاتی دربارة فرآيندهای داخلی بدنشان داده می ...شود، می توانند از اين اطلاعات در جهت يادگيری كنترل اين فرآيندها استفاده نمايند و بر اعمال غير ارادی بدن خود مثل ضربان قلب، فشار خون و امواج مغزی تسلط پيدا كنند. در بازخورد زيستی به كمك دستگاههای مخصوص، اطلاعات زيستی را از بدن بيمار می گيرند و به نحوی به خود او بازمی گردانند در نتيجه شخص می تواند آن اطلاعات را ببيند و بشنود. برای نمونه انقباض ماهيچه ها با روشن شدن چراغ يا صدای «بيب» در دستگاه مشخص می شود. شخص نخست علايم را می آموزد و بعد ياد می گيرد از طريق آزمون و خطا عملی را كه باعث به‌ وجود آمدن آن شده كنترل نمايد. بعد از تسلط بر اين مرحله ياد می گيرد كه اين روشها را در كارهای روزمره خود به‌ كار گيرد و يا مثلاً سوژه ای كه اطلاعات لازم دربارة نوسانات درجة حرارت دستهايش را (توسط وسيلة حساسی متصل به انگشتش) به روی صفحهای مشاهده می كند، می تواند بياموزد كه درجة حرارت بدن خود را بالا و پايين ببرد. به طريقة مشابهی افراد می توانند از اطلاعات مربوط به تعداد ضربان و امواج مغزی خود برای به كنترل در آوردن آنها استفاده نمايند.
‌‌بازخورد زيستی اطلاعات حيرت آوری دربارة منشأ تنش به دست می دهد. بيشتر بيماران وقتی می فهمند كه ضربان قلب آنها هر لحظه تغيير می كند متعجب می شوند. ضربان قلب نسبت به كوچكترين حركات بدن تغيير می كند. تنفس عميق يا نشستن، ضربان قلب را كند می كند. تنفسهای سريع و سطحی، ضربان قلب را بالا می برد. افكار نيز بر ضربان قلب اثر می گذارند، يادآوری يك خاطره خوش، ضربان قلب را كند می كند، اما وقتی خاطره پر تنشی مثل مشاجره با كسی يا مشكلات كاری به ياد انسان می آيد ضربان قلب تند می شود. اشخاص به تدريج در كنترل اعمال بدن خود تبحر پيدا می كنند و می توانند در زندگی روزمره، به ميل خود حالت آرميدگی ايجاد كنند و به فشار خون، تنشهای عصبی و ضربان نامناسب قلب خود تسلط يابند.
‌‌بازخورد زيستی را نه تنها برای كاهش سطح تنش عمومی فرد، بلكه در موقعيتهای كلينيكی ويژه نيز به‌كار می برند. برای مثال به نظر می رسد كه بسياری از افراد مبتلا به سردردهای ميگرنی شديد، از يك انقباض عمومی شريانی نيز رنج می برند. با آموختن نحوه گرم كردن نوك انگشتان، فرد می تواند عضلات ديواره شريانی سراسر بدن خود را شل كرده و از درد يا ناراحتی خود رهايی يابد. اين روش در معالجه بيماریهايی از قبيل ميگرن، فشار خون، ضربان نامنظم قلب و حتی صرع مؤثر است .
ادامه ...
تجسم هدايت شده (شفا از طريق تصوير ذهنی)
«چيزها هيچ وقت آنگونه كه هستند، نيستند. آنها همان هستند كه از آنها میسازيم». «جين آنوئيل»
‌‌تجسم هدايت شده روشی است كه در آن از تصاوير ذهنی خاصی به منظور درمان جسم و ذهن استفاده می شود. اين شيوه به‌طور ساده و طبيعی در آرام سازی بدن مؤثر است. هنگام تجسم ممكن است شخص تصور كند در مك...انی آرام و زيبا در زير آفتاب گرم و خوشايندی دراز كشيده و يا احياناً تمرين خود را اختصاصی تر تصور نمايد. به عنوان مثال دكتر «کارل سيمونتون» و همسرش به كشف اين نكته نائل شدند كه تجسم هدايت شده در بهبود واكنش ايمنی در بعضی بيماران سرطانی مؤثر است. آنها از بيماران سرطانی می خواستند كه گلبولهای سفيد، يعنی نمايندگان سيستم ايمنی بدن خود را در حال حمله و از بين بردن سلولهای سرطانی مجسم كنند. اين تصورات افزايش واقعی گلبولهای سفيد را به‌دنبال داشت. به‌طور مشابه افراد افسرده با مجسم كردن خود در شرايط شادمانتر، می توانستند خلقيات خود را اصلاح كنند.
‌‌علاوه بر اين برخی پزشكان طب كل نگر از تجسم هدايت شده به عنوان وسيله ای كمك تشخيصی در طرح درمانی خود استفاده می كنند. به طور نمونه می توان از خانمی مبتلا به افسردگی خواست كه خود را در حال ملاقات با شخصی تصور نمايد كه می تواند در فهم مشكلش به او كمك كند. وقتی اين فرد در رؤيای شخص حاضر شد، اغلب اوقات پاسخهای ارزشمندی در اختيار بيمار قرار می گيرد. به نظر می رسد كه اين توضيحات از بخش شهودی ذهن ناخودآگاه بيمار منشأ می گيرند؛ بخشی كه فرآيند تجسم هدايت شده، دسترسی به آن را ممكن می سازد.
ادامه ...
‌‌بنابر توصيه خانم «لوئيز هِی»: «الگوها و قالبهای فكری را می توان تغيير داد. اگر نمی دانيد كدام انديشه ها، مشكلات شما را آفريده اند، از خود بپرسيد: «چه انديشه ای در سرم می گذرد كه اين مشكل را آفريده است ؟» هوش و خرد شما پاسخ را نشان تان خواهد داد. اگر خواهان سلامتی هستيد، بايد از انديشه های مثبت و مهرآميز سرشار باشيد. ...پس بياييد از افكاری كه بيماری و رنج می آفرينند، دوری گزينيم. همين حالا تصميم بگيريد كه مشتاق دگرگونی باشيد. خانه تكانی ذهنی را شروع كنيد و انديشه های بيماریزا و منفی را دور بريزيد. شفای جامع، جسم، ذهن و روح را در برمی گيرد، از هر نگرشی كه بخواهيد می توانيد شروع كنيد. برخی از نگرش ذهنی آغاز ، و عده ای با مراقبه و دعا شروع می كنند...
‌‌ فرقی نمی كند كه خانه تكانی از كدام اتاق شروع شود، از جايی شروع كنيد كه بيشتر از همه توجه تان را جلب می كند، مابقی تقريباً خود به خود پيش می آيد».
‌‌خانم «لوئيز هِی» درمان‌گر و نويسنده كتاب شفای زندگی، پيام اصلی خود را به اين صورت اعلام میدارد: «اگر مشتاقيد كه بر روی ذهن خود كار كنيد، قادريد همه چيز را شفا دهيد . » او حتی توانسته است از طريق شفای ذهنی، سرطان وخيم خود را نيز درمان نمايد.
‌‌او می گويد: « هر انديشه ای كه از ذهن ما می گذرد، آيندة ما را می آفريند . كائ...نات نيز ما را در هر انديشه ای كه برگزينيم و به آن معتقد باشيم، كاملاً هدايت می كند. هرگونه دربارة خود میانديشيم، برايمان به واقعيت درمی آيد. خود ما اوضاع و شرايط زندگیمان را می آفرينيم، آن‌گاه برای ناكامی خود، ديگران را سرزنش می كنيم. پذيرش خويشتن در زمان حال، كليد دگرگونیهای مثبت است . » او همچنين می‌گويد: « اين خود ما هستيم كه بيماری را در تن خود می آفرينيم. انزجار، انتقاد، ترس و احساس گناه بيش از هر الگوی ديگر به سلامتی ما صدمه می زند .» او معتقد است که نفرت طولانی چنان تأثير منفی بر بدن می گذارد كه می تواند منجر به سرطان گردد. انتقاد نيز اگر به صورت عادت مداوم درآيد، می‌تواند باعث بروز آرتروز يا ورم مفاصل گردد. همچنين ترس و فشار ناشی از آن گاه موجب پديد آمدن بيماریهايی از قبيل ريزش مو، زخم معده، درد پاها و... می‌شود و احساس گناه همواره جويای مجازات است و مجازات درد را می آفريند.
ادامه ...
اکنون به معرفی روش های درمانی دیگری می پردازیم که بر توانایی ذهن در کنترل بدن و بسیاری از فعالیت های آن استوار است و همگی بر ظرفیت ذهن در برقراری آرامش و سلامتی تکیه دارند.
ذهن انسان کلید سلامت اوست
شفای ذهن از دیدگاه" لوئیزهی"
" افکار منفی در ذهن ما عاملی است که تاثیرات مخربی بر جای می گذارد. احساسات منفی همچون خشم، ترس،... اندوه، تقصیر و اضطراب و... از سموم ارتعاشی هستند که در باورهای اعتقادات سنتی نیز منعکس هستند و همچون ارواح شیطانی به عنوان انگل های انرژی عمل می کنند".
ادامه ...