بازخورد زيستی
قدرت ذهن می تواند منشأ پديده های غيرقابل توضيح باشد.
‌‌بازخورد زيستی يكی ديگر از روشهای درمانی است كه در آن برای كنترل بدن از ذهن استفاده می شود. اين روش به بازخورد اطلاعات دربارة فرآيندهای بيولوژيك بدن اطلاق می گردد و بر اين ايده استوار است: افرادی كه به آنها اطلاعاتی دربارة فرآيندهای داخلی بدنشان داده می ...شود، می توانند از اين اطلاعات در جهت يادگيری كنترل اين فرآيندها استفاده نمايند و بر اعمال غير ارادی بدن خود مثل ضربان قلب، فشار خون و امواج مغزی تسلط پيدا كنند. در بازخورد زيستی به كمك دستگاههای مخصوص، اطلاعات زيستی را از بدن بيمار می گيرند و به نحوی به خود او بازمی گردانند در نتيجه شخص می تواند آن اطلاعات را ببيند و بشنود. برای نمونه انقباض ماهيچه ها با روشن شدن چراغ يا صدای «بيب» در دستگاه مشخص می شود. شخص نخست علايم را می آموزد و بعد ياد می گيرد از طريق آزمون و خطا عملی را كه باعث به‌ وجود آمدن آن شده كنترل نمايد. بعد از تسلط بر اين مرحله ياد می گيرد كه اين روشها را در كارهای روزمره خود به‌ كار گيرد و يا مثلاً سوژه ای كه اطلاعات لازم دربارة نوسانات درجة حرارت دستهايش را (توسط وسيلة حساسی متصل به انگشتش) به روی صفحهای مشاهده می كند، می تواند بياموزد كه درجة حرارت بدن خود را بالا و پايين ببرد. به طريقة مشابهی افراد می توانند از اطلاعات مربوط به تعداد ضربان و امواج مغزی خود برای به كنترل در آوردن آنها استفاده نمايند.
‌‌بازخورد زيستی اطلاعات حيرت آوری دربارة منشأ تنش به دست می دهد. بيشتر بيماران وقتی می فهمند كه ضربان قلب آنها هر لحظه تغيير می كند متعجب می شوند. ضربان قلب نسبت به كوچكترين حركات بدن تغيير می كند. تنفس عميق يا نشستن، ضربان قلب را كند می كند. تنفسهای سريع و سطحی، ضربان قلب را بالا می برد. افكار نيز بر ضربان قلب اثر می گذارند، يادآوری يك خاطره خوش، ضربان قلب را كند می كند، اما وقتی خاطره پر تنشی مثل مشاجره با كسی يا مشكلات كاری به ياد انسان می آيد ضربان قلب تند می شود. اشخاص به تدريج در كنترل اعمال بدن خود تبحر پيدا می كنند و می توانند در زندگی روزمره، به ميل خود حالت آرميدگی ايجاد كنند و به فشار خون، تنشهای عصبی و ضربان نامناسب قلب خود تسلط يابند.
‌‌بازخورد زيستی را نه تنها برای كاهش سطح تنش عمومی فرد، بلكه در موقعيتهای كلينيكی ويژه نيز به‌كار می برند. برای مثال به نظر می رسد كه بسياری از افراد مبتلا به سردردهای ميگرنی شديد، از يك انقباض عمومی شريانی نيز رنج می برند. با آموختن نحوه گرم كردن نوك انگشتان، فرد می تواند عضلات ديواره شريانی سراسر بدن خود را شل كرده و از درد يا ناراحتی خود رهايی يابد. اين روش در معالجه بيماریهايی از قبيل ميگرن، فشار خون، ضربان نامنظم قلب و حتی صرع مؤثر است .
ادامه ...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر