تشريح شكل‏پذيري و عملكرد باورها


از ديدگاه دانشمندان سيستم اعتقادي بشر، از قالب‏هاي فكري تشكيل شده است كه با برداشت‏هاي درست يا نادرست ما از واقعيت ارتباط دارند. تفسير واقعيت در هر قالب فكري، منحصر به همان قالب است.

مردم در طي تجربيات روزمره، درون فضاها يا سطوح مختلف تعبيري خود در حركتند. در واقع تجربيات آنها در قالب‏هاي فكري متعلق به خودشان تعبير و تفسير مي‏شوند. در هر سطح يا فضاي تعبيري، جهان به گونه متفاوتي تفسير مي‏شود. بايد دانست كه قالب‏هاي فكري، واقعياتي انرژي‏مند هستند و داراي قدرت‏هاي متفاوتي مي‏باشند. اين قالب‏ها بواسطه انرژي يا اهميتي كه فرد به آنها مي‏دهد، تغيير مي‏كنند. از طرفي عادات فكري ما نيز پديدآورنده، شكل‏دهنده و حافظ قالب‏هاي فكري مي‏باشند. برخورداري قالب‏هاي فكري از نيروي عاطفه، به آنها قدرت بيشتري مي‏بخشد. اين قالب‏ها مي‏توانند ناآگاهانه يا خودآگاهانه به وجود آيند؛ مثلاً مرور مستمر ترس ذهني "ممكن است نتوانم از پس فلان كار برآيم"، خود خالق يك قالب فكري است. به هر ميزان كه ما دانسته يا ندانسته به اين قالب انرژي بدهيم، تأثير انديشه مربوط به اين قالب به خلق بيشتر نتيجه‏اي كه از آن وحشت داريم منجر خواهد شد. اين قالب‏هاي فكري به طور كاملاً طبيعي بخشي از شخصيتي هستند كه فرد حتي به آنها توجه ندارد. قالب‏ها عموماً در كودكي شروع به شكل‏گيري مي‏كنند و مبناي آنها استدلال كودكانه است. پس از آن در طول زندگي با شخصيت فرد عجين مي‏گردند و چون باري اضافي فرد را ملزم به حمل خود مي‏كنند. از آنجا كه اين قالب‏ها به طور عميق در ناخودآگاه مدفون نشده‏اند و درلبه خودآگاهي قرار دارند، از طريق روش‏هايي قابل اصلاح مي‏باشند.

از مهم‏ترين روش‏هاي از بين‏برنده قالب‏هاي فكري، فهم و درك آنهاست. مشاهده روند شكل‏گيري قالب‏ها، دقت و تفكر بر عملكرد ناخودآگاهانه آنها، ديدن ميزان انرژي‏مندي و تأثيرات مثبت و منفي آنها بر روند زندگي و سرنوشت، مي‏تواند از قدرت اين قالب‏ها بكاهد و يا قالب فكري را كاملاً دگرگون نمايد.

منبع: فصلنامه علوم باطنی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر