مانیتیسم شخصی

به نظر مي‏ رسد برخي افراد كه از جذابيت، كمال يا شخصيت مصمم و قوي برخوردار هستند، تأثير قابل ملاحظه‏ اي بر ديگران دارند. روان‏شناسان نام اين جذابيت را "مانيتيسم شخصي" گذاشته‏ اند و كوشش مي‏ كنند اين حالت را تعريف كرده و روش‏هايي براي دستيابي به آن ارائه كنند.
 در واقع هر انساني به شكل ارادي يا به طور ناآگاه اشعه‏ اي در پيرامون خود مي‏ پراكند كه تأثيري نامرئي بر روي افرادي كه شخص با آن‏ها در ارتباط است، مي‏ گذارد. انديشه‏ هاي ناچيز، سخنان سنجيده يا نسنجيده، كوچك‏ترين تصميم‏ گيري‏ها يا اعمال در ايجاد اين نفوذ نامرئي كه به خارج منتقل مي‏ شود، مؤثر است.
 محققان معتقدند كه هر انساني مي‏ تواند با فراگرفتن راه‏هاي تسلط بر مانيتيسم شخصي، تواناتر و مقتدرتر گردد و از انواع ناراحتي‏هاي نامطبوع، رنج و خستگي در امان باشد.
 برخي مانيتيسم شخصي را ناشي از خصايص جسماني، مثل بدن متعادل، سينه فراخ و جريان خون بي‏ نقص دانسته‏ اند.
 دسته‏اي ديگر آن را به كيفيات بيروني نسبت داده‏ اند يعني آن را تأثير ظاهر شخص مثل خطوط صورت، حالت نگاه، آهنگ صدا، قدرت بيان، توانايي در طرز به كار بردن كلمات و آرامش و خونسردي مي‏ دانند.
 عده‏ اي ديگر هم معتقدند كه منبع اصلي مانيتيسم شخصي، در زندگي دروني، در حيات رواني و يا به عبارتي در نوع انديشه قرار دارد.
 و آخر اين كه عامل مهم در ايجاد توازن را، كه در جهت‏ دهي مانيتيسم بسيار مؤثر است، ناشي از درست‏كاري و فضايل اخلاقي دانسته‏ اند.
 صرف نظر از تمرينات عملي و كاربردي براي افزايش مانيتيسم شخصي، آگاهي از مظاهر و كيفيات اين نيرو، كليد تفسير مسائل مرتبط با سرنوشت انسان را به دست مي‏ دهد و حداقل مانع از نفوذپذيري و تحت سلطه قرار گرفتن مي‏ شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر