ذهن انسان که از آن به اقيانوس آگاهی تعبير شده است منبع عظيمی از دانسته
هاست.« ذهن با تجربة آگاهي ماورايي به تحقق نفس نايل مي‌شود و رسيدن به چنين مرحله‌اي همانند فتحي بزرگ است. چرا که خود فروتر به خود برتر فراز مي‌آيد. پس از اين پيروزي است که ذهن به مرحلة کيهاني با آگاهي خالص عروج مي‌کند و از اين پس هشياري کيهاني پشتيبان زندگاني هر روزۀ ما در همه ابعادش مي‌شود و در تمامي عرصه‌هاي جهان نسبيت ما را ياري و حمايت مي‌کند ».
حدود بيست سال پيش در بسياري از جوامع غربي، علي‌الخصوص جوامع علمي و خبري شايعاتي داغ بر سرزبان‌ها بود که خبر از مبارزانی می‌داد که سلاح‌شان چیزی نبود جز توانمندی‌های باطنی آنها. اخبار و پیشگویی‌هایی دربارة ابرسايكيكها، جاسوسي از طريق افراد سايكيك و قابليت‌هاي فرارواني آنها، مشاهده از راه دور، جنگ افزارهاي فرارواني و كنترل ذهن بوسيلة پ...ديده‌هاي فراروان‌شناسي. بدون شك این مطالب در آن زمان گيج‌كننده به ‌نظر مي‌رسيدند و تصور به حقيقت پيوستن چنین نظرياتي كه عنوان مي شد، وحشت انگيز بوده‌اند...
اما با همة اين اوصاف، امروزه شواهد محكمي وجود دارد كه نشان مي‌دهند اين شایعات و پيش‌گويي‌ها از مرز ميان علم واقعي و علم تخيلي فراتر رفته و بسياري از آن‌ها كه روزي خيالي بيش بنظر نمي‌رسيدند، به واقعيت پيوسته اند. هم‌ اينك اخطاري كه در آن روش‌ها دربارة خطر به‌كارگيري نيروهاي سايكيك ‌داده شده، واقعیت یافته است. «صرف بودجه‌های کلان، ايجاد آزمايشگاه‌های بسيار مجهز، محرمانه شدن تحقيقات، جذب افراد مستعد از سراسر جهان به مراکز تحقيق در برخی کشورها، اشارات کنترل نشده برخی از رهبران سياسی به دانش و ابزار آن، اعترافات برخی از دانشمندان مشهور به واقعيت‌های مربوطه، نشانه‌هايی از آنچه در پشت پرده می‌گذرد، دارد. بطور مثال چند سال پيش يکی از دانشمندان برجسته آمريکايی پس از اختلاف نظرهايی که با سازمان سيا داشت، در مطبوعات آمريکا اعلام کرد که سيا بيش از دويست هزار نفر از سوژه‌های سايکيک را در اختيار دارد و در بسياری از عمليات‌ سيا در سطح جهان از اين افراد به ‌صورت مشورتی يا اجرايی کمک گرفته است». همه و همة اين اطلاعات تأكيدي ا‌ست بر واقع شدن پيشگويي‌هايي كه دربارة آيندة به‌كارگيري از نتايج تحقيقات فرارواني شده‌‌اند كه البته آن پيشگويي‌ها نيز بياني‌ بوده از آنچه كه عيان است.