كنترل در چگونگي گفتار

كنترل در چگونگي گفتار

 بيش‏تر افراد به خاطر شتاب و حرارتي كه براي رد اظهارات طرف مقابل و يا براي تحميل نظرات شخصي خويش دارند، وقت و نيروي خود را بدون دريافت نتيجه به هدر مي‏ دهند. لذا كنترل سخن گفتن به خصوص در مواقعي كه مخاطب خارج از حدود ادب حرف مي‏ زند، از عوامل لازم و مهم است.
 بايد توجه داشت كه صرفاً كيفيت عالي گفتاري يا فصاحت بيان و تبحر، به معناي وجود مانيتيسم نيست، بلكه يك شخصيت مصمم، مانيتيسم را به صدا و گفتار خود مي‏ بخشد.
 به طور كلي امور شخصي خود را بايد همواره به منزله رازهاي ناگشودني تلقي كرد. همه اسرار بهتر است مخفي و از ميدان ديد اشخاص ديگر دور بمانند. ابتدايي‏ ترين احتياط حكم مي‏ كند كه همواره گودال ژرفي بين انديشه و بيان آن وجود داشته باشد

اصول و چگونگي مانيتيسم شخصي- وارسی حواس

اصول و چگونگي مانيتيسم شخصي

وارسي حواس

حواس لازم است كه دايماً تحت بازرسي كامل باشد. به طور مثال، فرد بايد در مقابل صداهاي ناگهاني و گوشخراش مقاومت داشته و آرامش و تمركز خود را در مقابل اين گونه صداها حفظ كرده و يا نسبت به بوهاي زننده، احساس اشمئزاز يا تنفر نداشته باشد. همچنين حس ذائقه به نحوي تربيت شود كه نسبت به غذاها يا طعم هاي گوناگون، حساسيت و عدم پذيرش وجود نداشته باشد.

اصول و چگونگي مانيتيسم شخصي

اصول و چگونگي مانيتيسم شخصي
آرامش

براي به دست آوردن نفوذ شخصي، قبل از هر عامل ديگر بايد به "آرامش"توجه داشت. آرامش مترادف با بي حسي، بي توجهي و بي عاطفه گي نيست، بلكه عبارت از توانايي و قدرتي است كه به ما اجازه مي دهد در مقابل سيل عواطف حسي يا هيجاني، سدّي به وجود بياوريم تا بتوانيم بعداً و به موقع از آن استفاده كنيم.
مشخصات يك شخص آرام معمولي عبارتند از:
1 - اعصاب و عضلات در يك شخص آرام، آهنگي معمولي و نرمشي خاص دارند، به نحوي كه انجام وظايف فيزيكي را تسهيل مي كنند.
2 - تمام دقت و توجه فرد متمركز بر كاري است كه انجام مي دهد.
3 - نظم و ترتيب موجود در زندگي او باعث مي شود كه بدون شتاب به همه كارهاي روزانه برسد و با حداقل رنج و خستگي، حداكثر نتيجه را به دست آورد.
4 - در حضور ديگران نخوت يا تواضع بيش از حد ندارد و بدون تعصب و شور و حرارت بي اندازه و بي دليل به سخنان ديگران گوش مي دهد.
5 - سنجيده سخن مي گويد به نحوي كه همه، سخنان او را به خوبي درك مي كنند.
6 - حضورش مايه قدرت روح و تسلي است و ديگران در كنار او احساس رضايت و مسرّت خاطر مي كنند.
7 - به سهولت زير بار عقايد ديگران نمي رود و سخنان يا تأييد ديگران را بدون دليل نمي پذيرد و حضور ذهنش او را به بررسي جزئيات امور وادار مي كند.
8 - يك حادثه نامطلوب، در او اثر جبران ناپذير يا منهدم كننده ندارد، زيرا او اعتماد به قدرت و توانايي خويش را از دست نمي دهد و با توسل به قوا و ابزاري كه در اختيار دارد، بار ديگر اوضاع را به حال عادي برمي گرداند.


مانیتیسم شخصی

به نظر مي‏ رسد برخي افراد كه از جذابيت، كمال يا شخصيت مصمم و قوي برخوردار هستند، تأثير قابل ملاحظه‏ اي بر ديگران دارند. روان‏شناسان نام اين جذابيت را "مانيتيسم شخصي" گذاشته‏ اند و كوشش مي‏ كنند اين حالت را تعريف كرده و روش‏هايي براي دستيابي به آن ارائه كنند.
 در واقع هر انساني به شكل ارادي يا به طور ناآگاه اشعه‏ اي در پيرامون خود مي‏ پراكند كه تأثيري نامرئي بر روي افرادي كه شخص با آن‏ها در ارتباط است، مي‏ گذارد. انديشه‏ هاي ناچيز، سخنان سنجيده يا نسنجيده، كوچك‏ترين تصميم‏ گيري‏ها يا اعمال در ايجاد اين نفوذ نامرئي كه به خارج منتقل مي‏ شود، مؤثر است.
 محققان معتقدند كه هر انساني مي‏ تواند با فراگرفتن راه‏هاي تسلط بر مانيتيسم شخصي، تواناتر و مقتدرتر گردد و از انواع ناراحتي‏هاي نامطبوع، رنج و خستگي در امان باشد.
 برخي مانيتيسم شخصي را ناشي از خصايص جسماني، مثل بدن متعادل، سينه فراخ و جريان خون بي‏ نقص دانسته‏ اند.
 دسته‏اي ديگر آن را به كيفيات بيروني نسبت داده‏ اند يعني آن را تأثير ظاهر شخص مثل خطوط صورت، حالت نگاه، آهنگ صدا، قدرت بيان، توانايي در طرز به كار بردن كلمات و آرامش و خونسردي مي‏ دانند.
 عده‏ اي ديگر هم معتقدند كه منبع اصلي مانيتيسم شخصي، در زندگي دروني، در حيات رواني و يا به عبارتي در نوع انديشه قرار دارد.
 و آخر اين كه عامل مهم در ايجاد توازن را، كه در جهت‏ دهي مانيتيسم بسيار مؤثر است، ناشي از درست‏كاري و فضايل اخلاقي دانسته‏ اند.
 صرف نظر از تمرينات عملي و كاربردي براي افزايش مانيتيسم شخصي، آگاهي از مظاهر و كيفيات اين نيرو، كليد تفسير مسائل مرتبط با سرنوشت انسان را به دست مي‏ دهد و حداقل مانع از نفوذپذيري و تحت سلطه قرار گرفتن مي‏ شود.